Дзяржаўны сацыяльны заказ
У большасці краін, як эканамічна развітых, так і якія развіваюцца, створаныя заканадаўчыя механізмы, якія дазваляюць прыцягваць да аказання паслуг, усіх суб’ектаў грамадзянскіх праваадносін незалежна ад формы ўласнасці і падпарадкаванасці. Дзяржавы выконваюць якія стаяць перад імі сацыяльныя задачы шляхам рэалізацыі і фінансавання сацыяльных праграм, прадастаўлення субсідый юрыдычным асобам і індывідуальным прадпрымальнікам, якія працуюць у сацыяльнай сферы, а таксама закупкі сацыяльна-значных паслуг і праектаў праз механізм дзяржаўнага сацыяльнага заказу.
Дзяржаўны сацыяльны заказ (далей – ГСЗ) у галіне сацыяльнага абслугоўвання прадугледжаны Законам Рэспублікі Беларусь «Аб сацыяльным абслугоўванні» (далей – Закон), дзяржаўную палітыку па яго рэалізацыі праводзіць Міністэрства працы і сацыяльнай абароны.
Механізм ГСЗ заключаецца ва ўцягванні недзяржаўных некамерцыйных арганізацый і індывідуальных прадпрымальнікаў у аказанне сацыяльных паслуг на аснове конкурснага адбору, які праводзіцца мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі.
Мэты ГСЗ – задавальненне патрэбаў грамадзян, якія знаходзяцца ў цяжкай жыццёвай сітуацыі, у сацыяльных паслугах, павышэнне даступнасці і якасці сацыяльных паслуг.
У 2017 годзе Міністэрствам працы і сацыяльнай абароны было вывучана прымяненне заканадаўства, якое рэгулюе пытанні ГСЗ на практыцы, прааналізаваныя звароты, якія паступаюць па пытаннях укаранення механізму ГСЗ.
З мэтай павышэння даступнасці ГСЗ для недзяржаўных некамерцыйных арганізацый у 2017 годзе была праведзена карэкціроўка норм Закона, палажэнняў аб парадку правядзення конкурсу па выбары выканаўцы ГСЗ і аб парадку і ўмовах прадастаўлення субсідый недзяржаўным некамерцыйным арганізацыям, зацверджаных пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 2012/12/27 №1219 .
У 2018 годзе установай «Навукова – даследчы інстытут працы Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь» (далей – НДІ працы і сацыяльнай абароны) распрацавана Метадычны дапаможнік па фарміравання і кантролю ГСЗ ў галіне сацыяльна абслугоўвання. Дадзены дапаможнік для звесткі і выкарыстання размешчана на сайце НДІ працы і сацыяльнай абароны http://instlab.by/index.php/deyatelnost/publikatsii-sotrudnikov-nii-truda для агульнага доступу.
У якасці сацыяльнага заказу павінны аказвацца ў першую чаргу тыя віды паслуг, якія альбо зусім не прадастаўляюцца дзяржаўнымі ўстановамі сацыяльнага абслугоўвання – тэрытарыяльнымі цэнтрамі сацыяльнага абслугоўвання насельніцтва, альбо аказваюцца іх не ў поўным аб’ёме. Да такіх адносяцца, напрыклад, паслугі хоспіса для безнадзейна хворых, сацыяльна-бытавая дапамогу псіхічна хворым, медыка-сацыяльная дапамога на хаце (масаж, перавязкі, лячэнне пролежняў, вымярэнне ўзроўню цукру ў крыві і інш.), Няні для шматдзетных сем’яў, рэабілітацыйныя паслугі тым, хто пакутуе ад наркатычнай і алкагольнай залежнасці, асобам, якія пацярпелі ад хатняга гвалту.
Прадметам ГСЗ з’яўляюцца сацыяльныя паслугі і сацыяльныя праекты.
Фінансаванне рэалізацыі ГСЗ ажыццяўляецца ў рамках мерапрыемстваў наступных дзяржаўных праграм:
Дзяржаўнай праграмы аб сацыяльнай абароне і садзейнічанні занятасці насельніцтва на 2016 – 2020 гады, зацверджанай пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 2016/01/30 № 73 (п.152);
Дзяржаўнай праграмы «Здароўе народа і дэмаграфічная бяспека Рэспублікі Беларусь на 2016-2020 гады», зацверджанай пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 2016/03/14 № 200 (п.17 падпраграмы «Сям’я і дзяцінства»).
У адпаведнасці з часткай чацвёртай артыкула 17 Закона фарміраванне ГСЗ вырабляецца мясцовымі выканаўчымі і распарадчымі органамі, мясцовымі Саветамі дэпутатаў на аснове мерапрыемстваў дзяржаўных праграм.
Больш падрабязную інфармацыю можна атрымаць па адрасе: г.Камянец, ул.70 гадоў Кастрычніка, 36, тэл .: 2-50-62, 2-17-21.